Godfather van de Britse blues met 81 jaar nog steeds in topvorm

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout10Wanneer het publiek meer dan een uur voor het concert de entree van CC De Warande in Turnhout betrad zat John Mayall al aan zijn cd-stand, klaar om zijn albums te verkopen en te signeren. Plichtbewust zijn noemen wij dat. De grote zaal van CC De Warande was goed gevuld voor de komst van de Godfather van de Britse blues. Inderdaad, de bijna 82-jarige John Mayall draait al een aantal decennia mee en hij heeft net weer een nieuw album uitgebracht. ‘Find A Way To Care’ is al zijn vierenzestigste album. Voor het concert kon je zomaar een paar woorden wisselen met John en op de vraag waarom hij elk concert zoveel verschillende nummers bracht, antwoorde de Brit lachend: “Dat houdt mij en de band scherp.” De hele zaal was dus benieuwd welke nummers John Mayall speciaal voor zijn concert in Turnhout uitgekozen had.

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout13Mayall liet zich op het podium bijstaan door drie Amerikanen. Deze jongens voorstellen was het eerste wat John deed: Bassist Greg Rzab en drummer Jay Davenport uit Chicago en gitarist Rocky Athas uit Texas. Dan was het tijd voor muziek. Het concert begon met ‘Why Did You Go Last Night’, van het voorlaatste album ‘A Special Life’. Meeslepende blues en met een John Mayall in uitstekende conditie. De jaren schijnen geen vat te hebben op deze muzikant. De stem is nog steeds goed en ook zijn longen functioneren prima. Dat kon iedereen vaststellen wanneer hij aan een knappe partij blaas- en zuigwerk begon tijdens ‘Not At Home’. De waardering van het Turnhouts publiek liet niet op zich wachten en John kreeg het eerste daverende applaus. Rocky Atlas nam met een vette klagerige solo op zijn Gibson knap over van zijn frontman.

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout2Mayall greep verschillende malen terug naar oudere nummers; Voor ‘Walking On Sunset’ ging hij daarvoor zelfs terug naar 1968. Stuwende blues waarvoor de frontman even zijn keyboards verliet en zijn gitaar bespeelde. Met Rocky Athas heeft John de zoveelste geweldige gitarist in zijn band en dat bewees de sympathieke Texaan meermaals in De Warande. Drummer Jay Davenport mocht met een korte, maar krachtige solo dit prachtige nummer afsluiten. Mayall liet zijn drie muzikanten veel ruimte, zodat deze zelf ook regelmatig in de schijnwerpers konden stappen. In de volgende Sony Boy Williamson cover ‘Help Me’ kwamen Rocky en Greg uitgebreid aan bod. Het nummer begon eerst nog met een strak ritme en de frontman met een bluesy harp. Er werd rustig opgebouwd en even later was het de beurt aan Rocky Athas om de spits af te bijten met een waanzinnige solo. Nadat hij het applaus in ontvangst had genomen, kwam Greg Rzab erg knap uit de hoek op de bas gitaar, hij kreeg het zittend publiek direct op zijn hand. Ritmisch handgeklap begeleidde zijn bassolo. Mayall haalde zijn bluesharp nog eens boven en zo ging deze schitterende versie van ‘Help Me’ stilaan naar zijn einde. In het uptempo country rock nummer ‘That’s Allright’ was het de frontman die solo ging op de mondharmonica en dit tot groot jolijt van de aanwezigen, die op hun beurt hun bijdrage leverden met ritmisch hand geklap. John Mayall is geen wereldvreemde man, wat je kan horen door de tekst van ‘To Heal The Pain’ waarin John het heeft over de pijnlijke gebeurtenissen van 11 september 2001 en de pijn die deze tragische aanslag veroorzaakt heeft. Het was dan ook heel stil in Turnhout tijdens dit gevoelige nummer.

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout4Tijdens ‘Early In The Morning’ speelde Rocky Athas een knappe, steeds weerkerende gitaar-riff. Tijdens het instrumentale gedeelte gaf eerst Rocky een pittige gitaar solo, gevolgd door een mondharp-solo van de meester zelf. Het beste moest toen nog komen: Een weergaloos duel tussen drummer Jay Davenport en de puike bassist Greg Rzab. Wat Greg met zijn vier dikke snaren liet horen hadden weinigen eerder gehoord en iedereen in De Warande genoot met volle teugen van dit schouwspel. John zou tijdens deze tournee ook zijn nieuwe album promoten, dus was het hoog tijd om een nummer uit ‘Find A Way To Care’ te brengen.

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout9Toen hij ‘Mother In Law Blues’ aankondigde, hoorde je hier en daar mensen lachen. John zei dat dit elke keer het geval is met dit nummer, maar dat het nu eenmaal de titel is en dat je het moet nemen zoals het is. De stuwende ritme sectie bepaalde de lekkere groove en John op Keyboards en Rocky op zijn Gibson kleurden deze ‘Mother In Law Blues’ uitstekend in. De cover van Albert King’s ‘Flooding In California’ was veel voller dan het origineel. Het viertal op het podium blonk uit in hun virtuositeit en daar was elke toeschouwer heel gelukkig blij om. Rocky Athas begon nog eens aan een heerlijke jammerende solo en bewees dat hij in het rijtje thuishoort van al de grote gitaristen die al in John Mayall’s band speelden. De titelsong van het uitstekende album ‘Blues For The Lost Days’ uit 1997 was één van de meest bluesy songs die John voor ons in petto had. Rocky oogstte nogmaals succes wanneer hij aan een minuten lange solo begon eerst klagend maar daarna met pittig en snel vingerwerk.

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout7De tijd vloog voorbij en de band was al toe aan hun laatste nummer toe. John kondigde het aan en zei dat ze ‘California’ af en toe speelden en dat het nummer steeds andere richtingen uitgaat. Welke weg het in Turnhout zou opgaan moesten de toeschouwers maar afwachten, want dat wist hij zelf nog niet. ‘California’ dateert al uit de late jaren zestig en de band nam dit fantastische progressieve nummer op om er een gigantische jam van te maken, waarin iedere muzikant op het podium genoeg ruimte kreeg om alles uit zijn instrument te halen. De solo van Rocky Athas was waanzinnig en het was alsof we terug werden in geslingerd naar de tijd van Led Zeppelin, Cream en al die andere grootheden van een paar decennia geleden. Daarna was het de beurt aan Greg Rzab voor een bassolo die men nog lang zal herinneren. Eerst had hij nog begeleiding van drummer Jay Davenport, maar even later begon hij heel doordacht aan zijn bas-snaren te plukken. Hij bouwde zijn solo heel knap op en dat resulteerde in één van de beste bassolo’s die je ooit hoorde in België. Het was een uitstekende mix van rock en funky geluiden. Daarna was het de beurt aan Jay Davenport en die kon natuurlijk niet onderdoen voor Greg en Rocky. Jay begon met tromgeroffel op zijn snaredrum en daarna haalde hij alles uit de kast in een heel gevarieerde drumsolo. Nu was het alleen nog wachten op de frontman, die de finishing touch met zijn bluesharp plaatste. Het publiek reageerde razend enthousiast en John vroeg nogmaals een daverend applaus voor zijn muzikanten wanneer hij ze aan zijn zijde vroeg, vooraan op het podium.

blueszine walter vanheuckelom john mayall 30 september 2015 de warande turnhout1Minutenlang werd er luid en enthousiast in de handen geklapt om het viertal terug op het podium te krijgen. Met een cover van meer dan een halve eeuw oud van Otis Rush werd het concert afgesloten. John nam dit nummer op in 1966 op zijn tweede album ‘John Mayall And The Bluesbreakers With Eric Clapton’. ‘All Your Love’ blijft een dijk van een song. Rocky Athas pakte nogmaals sterk uit op zijn Gibson en trok halfweg zijn solo het tempo flink omhoog. Een mooier einde kon men niet bedenken. De conclusie is dat John Mayall nog steeds een grote mijnheer is op het podium en een uitstekend muzikant, die zich nog steeds weet te omringen met uitmuntende muzikanten.

Foto’s (c) Walter Vanheuckelom